De series

Ook ik deed mee aan de docuseries. Wat neem ik mee van de ervaring en wat is mijn 

leermoment?


Voor wie het niet weet, er is nu een docu series gaande, waar velen activisten in zitten. 

Ik zit in 1 van de afleveringen en er is bij mij thuis gefilmd. Vele mensen zijn betrokken 

geraken onder valse voorwendselen vanuit de docu makers. Geen enkele activist die ik 

in dit hele process heb gesproken wist wat dit ging worden en zijn allemaal op hun 

eigen manieren bedonderd. Ik neem het de activisten die ik heb gesproken, die mij 

hebben voorgedragen, etc het niet kwalijk.


Waarom deed ik mee? Ik dacht serieus dat ik veel positief kon doen. Ik sta niet graag in 

de aandacht maar mn werk heeft baat wel bij meer aandacht. Gehandicaptenrechten is 

zelfs in activisme nog erg weinig besproken. Nu heb ik zelf mijn werk juist schade 

gedaan. En ik begrijp dat van 3u gesprek juist al die dingen geknipt zijn. Dit soort 

dingen zijn vaak fysiek zwaar, maar voor wat het zou worden ging ik graag voorbij mijn 

comfort. Ze waren ook begripvol voor de covid maatregelen die ik hanteerde ook.


Waarom wist ik niet wat en dat het powned was? Gebrek aan kennis en bewust 

achterhouden. Ik heb geen tv, kon npo niet in browser kijken en wist pas van de app om 

dingen te kijken na benadering luttele maanden terug. Maar doordat ik geen tv heb ben 

ik ook niet bekend met wie wat is qua zenders voor meeste zenders. Ik wist alleen van 

1 van hun docuseries, Seksengelen, en heb dat pas na benadering gekeken toen ik 

erachter kwam dat dat op de app kon (Ik heb dus ook trailers etc niet gezien). Ik wist 

niet en heb niet gezien dat het van powned was. Maar wist dat iedereen positief was 

erover en het goed gedaan was. Je kan geloven of niet dat ik niet wist dat het powned 

was maar de realiteit was dat ik het niet wist.

De makers hebben powned ook niet genoemd alleen npo en die docu. Zoals vele 

anderen op social media zeggen, geld dat ook voor mij. Daarnaast er is gewoon hard 

gelogen over veel dingen door de makers over de bedoelingen. Zoveel activisten die 

of in de doc zaten of anderzijds benaderd of betrokken waren die allemaal zelfde 

zeggen. Mijn activisme is online en ik mis veel gesprekken die activisten houden 

bovendien rondom wie en wat.


De impact voor mij: Ik kan dit nog niet inschatten. Emotioneel is de impact vrij groot op 

mij en vele anderen. Het gaat psychisch niet goed. Wat gaat de impact zijn op mijn 

dagelijkse leven? Ik weet het niet? Gaat het impact hebben op mijn zorg bv? Daarnaast 

kan ik de schade niet helemaal voorzien. De misgenderende trollen met npo plus 

accounts die mij al hebben gezien beginnen al binnen te druppelen op mijn twitter. 

We gaan het zien.


Wat neem ik mee: Meedoen terwijl ik al de kennis niet had was niet handig. Ik kan aan 

sommige dingen niets doen (ik ben niet verantwoordelijk voor de manipulatie), maar 

daar heb ik wel een steek laten vallen. De fout die ik gemaakt heb is om de gebrek aan 

kennis die ik zelf heb niet goed op te vullen. Om goed te dubbel checken en niet op de 

positiviteit mee te varen. Er zijn echter zat mensen die gegoogled hadden, en niet de

relevante info hebben kunnen vinden (op insta zijn er posts van betrokken). Ik wil dat

dus ook op andere manier aanpakken. 

Ik heb al paar weken gesprekken met anderen over dit omdat ik er wel van wil leren. 

Ik heb gezegd dat ik voortaan activisten benader buiten betrokken mensen voor hulp en 

een check. De kans is groter dat je dan wel achter de bullshit komt vanuit docu makers. 

Daarnaast ga ik goed bedenken welke delen van mijn activisme gedeeld mogen worden 

en niet. Sowieso laat ik niet meer zoveel zien van wat ik doe dan ik toen deed, dat was 

echt fout, maar ik wil mij gaan bedenken wat daarnaast gesloten blijft omdat het geen 

impact heeft op het effect van het werk wat ik doe en mijn werk en de mensen met wie 

ik werk goed te beschermen. 

Ik heb ook niet de energie om vaak deze dingen te doen dus ik moet waarborgen voor 

mijzelf het te doen op momenten dat het effect heeft en op manieren dat het effect heeft.

Daarnaast had ik veel schade kunnen doen doordat ik dat dubbelchecken niet deed. Dat 

is iets om op te reflecteren. Ik had nooit verwacht in een docuseries te landden, en daar 

had ik geen actieplan voor, maar dat betekend niet dat ik niet kan leren voor de 

toekomst en just in case. En ga ik ooit nog “in zee” met powned? Nee dat zijn we niet 

van plan. Snap ik dat mensen ondanks nog wel even teleurgesteld blijven in mij? 

Absoluut. 

 

Aanvullend:

Ik zit 5 min in aflevering 3. Ze hadden een 3u interview met mij bij mij thuis en dat ze 

daar hevig in hebben zitten 

knippen is te verwachten. Dat mijn social media handles erin zouden laten omdat het 

over online activisme gaat ook. Ook dat ik trans ben is er in gebleven. Ik heb voornamelijk over gehandicaptenrechten gepraat in die 3u. Ik doe ook trans activisme, maar het meeste wat ik doe is activisme op dat gebied. In het voorgesprek hadden we het over transfobie en daar kwam transhaat in komedie even op,

en daar ging ze vragen over stellen, maar het was een kort moment in het gesprek.

Tijdens het interview brachten zij ZELF trans haat in komedie op, niet ik. Daardoor heb ik er over gepraat, en ik ben ook niet verrast dat er veel in mijn antwoord is geknipt. Maar in de voice over
claimen ze dat ik mij DAAR voornamelijk mee bezig hou. En dat is gelogen. Waarschijnlijk om de framing trans persoon is onredelijk over trans zaken op te zetten ( boos zijn over transhaat is niet onredelijk, maar hoe ze het dus opzetten maakt het dat ik onredelijk lijkt en inspeelt op de huidige antitrans sentiment).
 
Daarnaast hebben zij, in het volgende stuk de antwoord van 1 ding geknipt bij het antwoord van een ander. Ook dat stuk over blocken is natuurlijk gekort om te passen in hun frame, maar begin er niet over aan de hand van haar vraag of ik kan laten zien wat ik doe. Ik heb het erover in relatie tot de haat en doodswensen die richting risicogroepen gaan. Ik heb ze op aanvraag zelfs daarna nog voorbeelden toegeappt. Als je mij dus niet herken in het gesprek dat zij laten zien, is dat omdat het niet het gesprek is dat we hadden.

Populaire posts van deze blog

Komt een "vrouw" bij de dokter

Mijn allergien en de dingen die ik niet eet