Ik sla Klimaatalarm en ik gebruik een plastic rietje

Vandaag luiden we terecht het klimaatalarm. De wereld is in problemen en we moeten hier wat aan doen. Niet alleen op persoonlijk niveau maar vooral op bedrijfs niveau en politiek niveau, want onze huidige politieke beleid rondom klimaat faalt. Er is geen bereidwilligheid om wat te doen en het bedrijf weegt zwaarder dan de mens. Het is 1 van de redenen waarom ik Bij1 stem.

Het klimaatalarm zelf focust zich op dit politiek beleid en politiek niveau en op de grootschalige vervuiling op bedrijfsniveau. Keer op keer wordt er gekozen voor bedrijven en niet de mensen, omdat het centrum van kapitalisme het bedrijf en niet de mens is. Dit is een cyclus wat doorbroken moet worden, bedrijven worden niet verantwoordelijk gehouden voor wat zij doen. Politiek probeert te focussen op het individu, maar de realiteit is dat bedrijven verantwoordelijkheid zijn voor het overgrote deel van de vervuiling en onze persoonlijke aandeel klein is.

Betekend dat dat we persoonlijk niets moeten doen? Absoluut niet. Kleine veranderingen zijn ook belangrijk, en ze zijn belangrijker dan geen veranderingen. Elk beetje helpt. Het nadeel is dat de focus op wat persoonlijk moet gebeuren vaak gelegd wordt op wat iedereen vind wat iedereen moet doen, en niet op doen wat je kan. Dit leid tot ecovalidisme (Validisme in de klimaatbeweging en klimaatresoluties wat de ervaringen en de situatie van gehandicapte mensen uitsluit, discrimineert, negeert en/of verslechterd), een fenomeen waar ik al jaren tegen vecht en soms lijkt het alsof er geen einde in zicht is. (Disclaimer: Ik praat niet tegen alle klimaatactivisten hier, maar tegen teveel klimaatactivisten die dit doen dat het benoemd moet worden.)

Van de week laaide dit ook weer op toen ik mij uitsprak over de vleestax, en aankaartte dat dit niet effectief was en een tax was op arm zijn waardoor arme mensen minder toegang hebben tot benodigde voedingsmiddelen omdat ze duurder worden (groenten goedkoper maken is een goed idee maar lost het duurder maken van een vleestax niet op), terwijl rijkere mensen gewoon hun vlees blijven kopen omdat ze dat kunnen bekostigen. Je moet toegankelijkheid creeren richting meer opties en niet opties wegnemen. Maar het idee dat er mensen zijn die niet effectief toegang hebben tot vervangende middelen, te arm zijn om niet goedkoopste vlees te halen, en dat er mensen zijn die vanwege allerlei uiteenlopende fysieke beperkingen gewoonweg vlees moeten eten omdat ze anders hun lichaam oplopende gezondheidsklachten geven voelt op die momenten regelrecht onbespreekbaar, en soms moet je je hele medische geschiedenis geven voor men je gelooft en dat is ook niet ok. 

En dat is gebaseerd op het idee dat jij als gehandicapt persoon vast niet goed genoeg heb gekeken naar de opties die zij hebben besloten adequate vervanging is want jij bent een gehandicapt persoon en zij weten vast wel beter dan jij waarover ze het hebben. Het is dat vermoeden van onwetendheid en onkunde over jouw lichaam en jouw ervaring dat een extra laag van validisme mee brengt. Het idee dat jij dit vast niet onderzocht hebt, en het is goed bedoelt misschien maar goed bedoelde validisme blijft validisme. Ik ervaar dit ook rondom mijn rietje. 

Want ja, ik sla Klimaatalarm en toch  gebruik ik een plastic rietje. Mijn immuunsysteem laat geen herbruikbare rietje toe en de andere opties zijn niet goed voor de specifieke behoefte die ik heb in een rietje of 1 van mijn vele allergenen. Ik heb mijn research gedaan, het is wat het is en als er wel goede vervanging stap ik alsnog over. Ik ben niet de enige gehandicapte persoon die een rietje gebruikt en dit nodig heeft omdat ze anders gewoon niet kunnen drinken. Kunnen drinken is een basisbehoefte. Voor wie meer wilt lezen over hoe en wat, deze artikel van Eline Pollaert geeft veel info: bron

Al jaren voeren wij hier strijd voor. De verbod op plastic rietjes heeft desastreuze gevolgen voor de gehandicaptenwereld. De reactie vanuit klimaatactivisten was kwalijk, en roms ronduit gewelddadig te noemen. Het opperen van eugenetica werd ook niet vermeden. Is het echt zo erg wanneer gehandicapte mensen overlijden dan, want ze kosten de aarde zoveel werd mij verteld. 

Onze behoeften en benodigheden wegen altijd zwaarder zo dan wat het ook is wat ik en anderen wel kan doen. Dat ik vlees moet eten weeg zwaarder dan dat ik niet vis eet uit principe. Dat ik veel verpakkingen gebruik voor mijn medicatie weeg zwaarder dan dat ik handheld bidet gebruikt om minder wcpapier te gebruiken. Mijn rietje weegt zwaarder dan de herbruikbare maandverband. Het weegt zwaarder dan dat ik niet vlieg. Dat ik niet een auto heb. Dat ik niet dat ik niet dat ik niet.... Wat ik wil en kan zou belangrijker moeten zijn dan wat ik gewoon fysiek niet mogelijk kan doen.

Het idee dat wij enkel maar last zijn en niet personen die kunnen bijdragen zorgt er voor dat jullie ons overal uitsluiten. Van de toegankelijkheid van sommigen van de protesten, tot de oplossingen die jullie dus aandragen voor klimaat problematiek. Het voelt dan alsof klimaatactivisten vooruit willen in de wereld en de wereld wil redden, maar dan wel zonder gehandicapte mensen erin. 

En dan mis je veel belangrijke dingen, en het belangrijkste wat je mis is, is dat wij ook klimaatactivisten zijn. Dan mis je dat klimaatvervuiling ons ook hard raakt. En dan mis je dat klimaatactivisme OOK een disability issue is en omgekeerd. Belangrijke elementen in de strijd slaan jullie dan over. Waarom zou een betere klimaat niet toegankelijk kunnen zijn? Hebben we echt eugenetica nodig (want dat zijn voorstellen waarin gehandicapte mensen bewust niet overleven, laten we er geen doekjes om winden) om de wereld klimaat vriendelijk te maken.

Ik ben niet een slecht persoon omdat ik niet doe wat jij doe, ik ben iemand die doe wat ik kan en ik ben een deel van jouw klimaatbeweging. We kunnen samen met zijn allen, niemand buitengesloten, de wereld een betere plek maken voor iedereen. Laten we elkaar niet uitsluiten, laten we samenkomen, de handen in een slaan en met zijn allen zeggen: We slaan Klimaatalarm, we hebben betere klimaatbeleid nodig, nu! 

Vorig jaar heeft Xandra Koster hier ook over geschreven en ik raad je het sterk aan te lezen:  bron

~*~

Eline, Marije en een klein beetje ik hebben voor Feminists against ableism wat feitjes bij elkaar verzameld voor jullie voor social media. Ik deel ze ook hier  oor wie hier interesse in heeft. 

1. Vandaag slaat Nederland #KlimaatAlarm. Gehandicapte, zieke en neurodivergente mensen worden echter vaak vergeten en gediscrimineerd als het over klimaatverandering gaat, terwijl wij juist een kleinere CO2-voetafdruk hebben. Deze vorm van uitsluiting heet ecovalidisme. (bron)

2. De gevolgen van klimaatverandering treffen gehandicapte mensen harder. Denk aan extreme hitte en kou, maar ook aan luchtvervuiling en natuurrampen zoals orkanen en tsunami’s. Ook komt dit doordat er geen rekening wordt gehouden met de manier waarop zij veilig kunnen worden geëvacueerd. Sins Invalid noemt gehandicapte mensen om die reden klimaat klokkenluiders. (bron en bron)

3. Als gehandicapte mensen problemen ondervinden van klimaatverandering, wordt dit onterecht afgeschoven op hun fysieke kwetsbaarheid. Maar verschillende onderdrukkende systemen zoals validisme, racisme, armoede en klassenongelijkheid zijn de kern van het probleem. (bron)

4. Duurzaamheidscampagnes die op individuen focussen, stigmatiseren essentiële hulpmiddelen voor gehandicapte mensen. Dat is makkelijker dan de kern van het probleem van vervuiling aanpakken, maar geen echte oplossing. (bron)

5.  Duurzaamheidsacties hebben een vertekende focus. De nadruk ligt bijvoorbeeld op het verbod op plastic rietjes (0,03% van zeevervuiling), terwijl 46% van afval in zee bestaat uit visbenodigdheden. Ander wegwerpplastic (verpakkingsmateriaal), is minder noodzakelijk dan rietjes, maar wordt niet verboden. (bron en bron)

6. Oplossingen voor klimaatverandering zijn vaak niet toegankelijk voor gehandicapte mensen. Deze oplossingen zijn te duur (elektrische auto’s) of niet gebruiksvriendelijk (metalen rietjes). (bron)

7. Gehandicapte mensen hebben minder toegang tot kennis, budget en voorzieningen om zichzelf te beschermen tegen de gevolgen van klimaatverandering. We zijn vaak vatbaarder voor infectieziektes en er wordt in evacuatieprotocollen en noodhulp geen rekening met ons gehouden. (bron)

8. Ook raken meer en meer mensen gehandicapt door klimaatverandering. Door opwarming van de aarde komen bijvoorbeeld teken én de ziektes die ze verspreiden vaker voor. In de VS zijn er nu jaarlijks meer Lyme gevallen dan HIV/AIDS, Westnijlvirus en malaria gecombineerd. (bron)

9. Maak je geen illusies: ecovalidisme treft gehandicapte mensen niet gelijk. Zwarte mensen en mensen van kleur, arme mensen, vrouwen en non-binaire mensen en vluchtelingen lijden extra zwaar onder de toenemende ongelijkheid die klimaatverandering veroorzaakt.

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Komt een "vrouw" bij de dokter

De series

Mijn allergien en de dingen die ik niet eet