Mijn allergien en de dingen die ik niet eet

 Ik praat wel vaker over mijn allergien en het effect ervan op mijn dieet en mijn leven maar heb nooit de lijst gedeeld. Wat ik bij deze ga doen. Ik wil hier wel wat bij uitleggen, namelijk dat de lijst incompleet is. Ik heb namelijk MCAS en ik ontwikkel vaak nieuwe allergien. Ook komen mijn allergien door componenten in de voedsel. Mijn allergie voor alle bladkruiden komt door een allergie voor eugenol die in alle bladkruiden zit. Wanneer ik dingen wil proberen dat regelmatig niet verkocht worden in gewone supermarkten moet ik dus eerst op onderzoek uit. Daarom weet ik bv dat ik allergisch ben voor pandan ook. Dit is dus de lijst zoals het er op dit moment uitziet. En ik weet dat de vraag komt: Hoe breng je je voedsel op smaak met zoveel kruiden en specerijen allergien? Ik maak zelf bouillon van groente en vlees, en ik gebruik kokos aminos en mosterdpoeder en uienpoeder (want klein beetje poeder kan ik wel hebben). Daarnaast gebruik ik altijd een combi van zuur zout en zoet voor smaakprofiel en dat helpt enorm.

(Dingen die fodmap zijn die ik daardoor niet kan eten, en dingen die ik niet eet uit principe staan er ook in omdat ik de doc waaruit dit komt makkelijk moet kunnen delen in geval iemand iets wil prepareren voor mij.)

Voedsel (soms ook gebruikt in nonvoedsel)

  • Soja

  • Melk en melkbevattende producten

  • Alle bewerkte vlees

  • Vis

  • Venkel

  • Grapefruit

  • ⁸Cranberries 

  • Abrikozen

  • Citrusvruchten

  • Citroengras

  • Citroenmelisse 

  • Citroenverbena 

  • Citroenmirte 

  • Citroenolie/ Bergamotolie/ Neroli olie

  • Kaneel

  • Kruidnagel

  • Nootmuskaat

  • Foelie 

  • Vanille/ (ethyl) Vanilline

  • Paprika

  • Kerrie

  • Koriander

  • (Witte) peper

  • Gember

  • Anijs

  • Kurkuma 

  • Ui en sjalot (uienpoeder gaat)

  • Knoflook

  • Witte deel prei en lenteui

  • Alle (blad)kruiden incl Laurier en Munt behalve bieslook

  • Pandan

  • Bamboescheuten

  • Ongedefinieerde kruiden en specerijen op label

  • Aroma 

  • Smaakstoffen 

  • Smaakjesthee

  • Smaakjeskoffie/ Koffie met caffeine

  • Kruidenthee 

  • Meeste rooibos behalve compleet neutrale (meeste neutraal ogende zit kaneel in)

  • Meeste frisdrank

  • Alcohol (vooral sterke alcohol)

  • Losse bonen (sperzieboonachtige bonen kan wel)

  • Erwten

  • Linzen

  • Bloemkool 

  • Honing

  • Agavesiroop

  • Inuline

  • Pinda

  • Meeste bakkerijproducten

  • Meeste hoestmiddelen/ slijmoplossende middelen

  • Karmijnzuur (zie lijst verzamelnamen)

  • Benzoïne(E 906= gom: glansmiddel)

  • Carnaubawas


Voedsel die ik sensorisch of ethisch niet eet

  • Jonge dieren

  • Spinazie

  • Puree, vooral aardappelsalade niet

  • Alles wat gevist wordt



Nonvoedsel (soms ook gebruikt in voedsel)

  • Huisstofmijt

  • Parfum, alle producten die het woord parfum bevatten inclusief kaarsen en luchtverfrissers, douchespullen, wasmiddel, afwasmiddel, toiletartikelen, schoonmaakmiddelen, zakdoekjes

  • Anti-insectenspullen

  • Make up

  • Sigaretten en ander rookgerei

  • Terpentine

  • Sommige nog ongedefineerde chemicalien 

  • Verf die e120 bevat of perubalsem

  • Etherische olien 

  • Rozen

  • Anjers

  • Violen

  • Ylanylang

  • Citroenmirte

  • Litsea Cubeba

  • Citroenverbena

  • Orchidee

  • Cactus

  • Geranium 

  • Palmarosa

  • Colofonium 

  • Benzylalcohol

  • Jasmijn

  • Hyacinth

  • Parabenen(/conserveermiddel?) (e214-e219)

  • Benzoezuur (conserveermiddel specifiek e210-e219)

  • Coumarine 

  • Methyleugenol 

  • Propolis

  • Methyl Heptine Carbonate

  • Wierook 

  • Synthese vitamine A

  • Methyljonon


Verzamelnamen van sommige producten

  • Fragrancemix 1

  1. Eugenol

  2. Isoeugenol

  3. Oakmoss absolute

  4. Geraniol

  5. Hydroxycitronellal

  6. Alpha-amyl-cinnamaldehyde

  7. Kaneelaldehyde/Cinnamaldehyde

  8. Kaneelalcohol/Cinnamylalcohol

  • Perubalsem

  • Tolubalsem (tolubalsam, thomasbalsem opobalsem toluhars)

  • Eugenol

  • Isoeugenol

  • Citral/Limonal/Geranial/Neral en ook Citral A of B

  • Benzylsalicylate

  • Polyethyleenglycol/macrogol

  • Cochineal red/karmijnzuur/cochenille rood/enummer 120/124/ cosmeticanummer CI75470



Reacties

Populaire posts van deze blog

Komt een "vrouw" bij de dokter

De series